Błąd medyczny- jak uzyskać odszkodowanie dla pacjenta

 

Błąd medyczny- jak uzyskać odszkodowanie dla pacjenta




Każdorazowo trafiając do specjalisty lub szpitala zawsze liczymy na trafnie i poprawnie postawioną diagnozę naszego schorzenia. W pełni należycie postawiona diagnoza pozwoli nam na szybkie podjęcie kroków ku wyleczeniu naszej choroby. Niestety bardzo często się zdarza, że wizyta w placówce służby zdrowia nie kończy się takim założonym przez nas od początku optymistycznym planem. Wtedy mamy do czynienie na błąd medyczny. Najczęstszymi takowymi błędami medycznymi popełnianymi przez personel medyczny są między innymi zbyt późno lub źle postawiona diagnoza lub wszelkiego rodzaju zakażenia. W takim przypadku, każdej osobie, która spotkała się z takową sytuacją, przysługuje odszkodowanie dla pacjenta za popełniony błąd medyczny. W dalszej części wpisu odpowiem na pytanie jak uzyskać takie odszkodowanie. 



Czym jest błąd lekarski, a medyczny? 


Błąd medyczny lub lekarski to szereg działań wykonanych przez lekarza, które przyczyniają się do szkody i krzywdy pacjenta. Niestety szereg tych działań jest niezgodny z nauką medycyny. Błędy medyczne są najczęściej związane z terapią, diagnozą oraz niekiedy z rehabilitacją. Najczęściej błąd lekarski oraz błąd medyczny są uznawane za to samo pojęcie, jednak istnieją tutaj duże różnice. Otóż, błąd medyczny dotyczy osób, które wykonują zawody związane z medycyną. Zaś błąd lekarski tyczy się osoby, która tylko i wyłącznie jest związana z zawodem lekarskim. W przypadku błędu medycznego, odpowiada za niego ratownik medyczny, pielęgniarka oraz stomatolog. W orzeczeniu Sądu Najwyższego, błędem medycznym jest nieumyślnie zaniechanie oraz zaniedbanie lekarza lub osoby, wykonującej inny zawód medyczny, które powodują szkody u pacjenta. 



Rodzaje błędów w przychodni lub szpitalu 


Oprócz często popełnianych błędów lekarskich oraz medycznych, wyróżniamy też inne typu licznych błędów, które są popełniane najczęściej na placówki medycznej w tym szpitala, dające nam prawo do uzyskania należnego odszkodowania. Możemy podzielić je na 4 typu. Są nimi między innymi: 

  • błędy techniczne - takowy błąd, powstaje podczas wykonywania danego zabiegu operacyjnego.  Może nim być także nieodpowiedniego użycie aparatury podczas operacji. Błędy te dzielimy na błędy ściśle techniczne oraz błędy lecznicze. 
  • błędy diagnostyczne- przede wszystkim to błąd, który polega na postawieniu błędnej diagnozy lub ocenie stanu zdrowia pacjenta. 
  • błędy terapeutyczne- dotyczy on wszystkich czynności, związanych z postawieniem diagnozy. Należą do nich przede wszystkim niewłaściwie przepisane lekarstwa, źle przeprowadzona operacja lub podejmowanie metod, będących niebezpiecznymi dla zdrowia pacjenta. Błędy terapeutyczne dzielimy na błędy zaniechania oraz błędy działania. 
  • błędy ozrganizacyjne- związane z organizacją szpitala. Tyczy się to np. nieodpowiedniego obsadzenia stanowisk pracy. Wchodzą tutaj w skład tego także zaniedbania logistyczne. Odpowiedzialność za nie ponoszą osoby, zarządzające placówkami medycznymi. 


Odszkodowanie dla pacjenta za błąd lekarski


Przede wszystkim chcąc uzyskać odszkodowanie za błąd lekarski lub medyczny powinniśmy zebrać z placówek medycznych związanych z dotychczasowym leczeniem. Należą do nich wszelkiego rodzaju opisy wykonywanych badań oraz wypisy z pobytów szpitalnych. Dodatkowo, aby dostać adekwatne odszkodowanie powinniśmy też zbierać faktury oraz rachunki, które określą wszystkie poniesione koszty leczenia. Mając wszelka dokumentację oraz rachunki, należy ustalić osobę, która ponosi odpowiedzialność za popełniony błąd. Tyczy to się lekarza, personelu oraz osób, które są pracownikami służby zdrowia. Oczywiście winę musi udowodnić osoba poszkodowana. Wiąże się to niestety z bardzo wieloma trudnościami. Możemy domagać się zwrotu kosztów, zadośćuczynienia oraz kosztów poniesionej rehabilitacji. Czas, który jest przewidziany na zgłoszenie szkody popełnionej przez błąd lekarski lub medyczny to 3 lata od dnia zdarzenia. W niektórych przypadkach ten termin zostaje wydłużony. Dodatkowo w każdym momencie możemy skorzystać z pomocy specjalistów z https://prawapacjenta.org/ , którzy oferują profesjonalną pomoc w uzyskaniu odszkodowania za błędy medyczne. 





A czy Wy byliście świadkami błędu medycznego? Koniecznie dajcie znać w komentarzu!



Gabrysiowa mama instagram

Kontakt gabrysiowa mama

Komentarze

  1. Nigdy nie wiadomo co się przytrafi, więc dobrze wiedzieć jak postąpić w takiej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, nigdy nic nie jest wiadome, ale lepiej zeby nas taka sytuacja nie dotyczyła.

      Usuń
  2. Dodatkowej wiedzy nigdy dość, więc dziękuję za ten wpis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiedza zawsze jest przydatna, tak naprawdę w kazdym temacie!

      Usuń
  3. Nie zaszkodzi wiedzieć na przyszłość, jak postąpić w takiej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo tak naprawdę chłoniemy wiedzę przez całe zycie i to taka niezbędna do kazdych sytuacji.

      Usuń
  4. Lepiej żeby jak najrzadziej dochodziło do błędów medycznych. Fajne rozróżnienie pojęć.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo cenne informacje , będę wiedzieć na przyszłość

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się w takim razie, ze informacje okazały się byc cenne.

      Usuń
  6. Sporo cennych informacji. Oby tylko nie trzeba było nigdy z nich korzystać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tego zyczę ci kochana z całego serca, aby nigdy ten problem cię nie dotyczył!

      Usuń
  7. Bardzo ważny wpis. Warto wiedzieć takie rzeczy na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście ze warto! Wtedy wiemy jak się zachować!

      Usuń
  8. Wędrówki po kuchni6 czerwca 2022 06:40

    To przykre, że dochodzi do takich błędów, ale warto wiedzieć jak walczyć o odszkodowanie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, też jestem tego zdania.

      Usuń
    2. Oj niestety bardzo przykre, to prawda. Dodatowo, ze badzo ciezko z tym walczyć.

      Usuń
  9. To bardzo złożone sprawy. W Polsce dość rzadko uzyskuje się rekompensatę za błędy lekarskie czy medyczne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak mam tego swiadomość, jednak warto spróbować przynajmniej zawalczyć.

      Usuń
  10. Fajne wskazówki. Zawsze lepiej wiedzieć jak się zachować w takiej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ta wiedza jest niezwykle ważna, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy może się przydać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zawsze jest przydatna nawet dla świadomości co wtedy robić ;)

      Usuń
  12. Super wpis jak zwykle

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo cenne informacje

    OdpowiedzUsuń
  14. Wiedza przydatna, ona zawsze może się przydać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jesteśmy w trakcie przygotowań do pewnych ruchów prawnych wobec lekarza, przyznam, że ciężka sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  16. Dobre zagadnienie, sama nie miałam do tej pory takiego zdarzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I zyczę ci abyś nigdy nie miała takiego zdarzenia, a zagadnienie warto znać.

      Usuń
  17. Moją mamę zabiła lekarka robiąc jej dziurę na 8 cm przy intubacji, ale to właściwie nie jest określane jako błąd,tylko jako skutek uboczny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Współczuję, chociaz nie wiem jak tutaj jest w przypadku intubacji, ale jeśli było zaliczone do skutków ubocznych to sytuacja cąłkowicie sie zmienia.

      Usuń
  18. Świetny wpis, warto mieć taką wiedzę, nigdy nie wiadomo kiedy może się przydać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokłądnie, tez jestem tego zdania, ze wiedza na ten temat powinna jednak być.

      Usuń
  19. Bardzo ciężki temat. Lepiej żeby takie błędy nas nie dotyczyły. Ale wiedzę na ten temat trzeba mieć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiedza zawsze jest przydatna, gdyz wiemy jak wtedy postępować w takiej sytuacji.

      Usuń
  20. Bardzo ważny wpis, mało osób wie jak się poruszać po tych zagadnieniach, a niewykluczone że każdemu z nas może się przydać.... Będę wiedzieć na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak dokładnie, ogólnie jest to bardzo ciezki temat i ciezko tutaj z tym systemem wygrać tak naprawdę.

      Usuń
  21. Dzięki za cenne informacje 👍 ~Ewa S

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę kochana, dla mnie to przyjemność pomagać moim czytelnikom.

      Usuń
  22. Dobrze wiedzieć. Ja na szczęście jeszcze nie miałam takiego problemu, ale koleżanki siostra miała przeboje po porodzie (zaszyta chusta) - nie zazdroszczę jej problemów, ale ważne że sprawa się pozytywnie zakończyła :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Warto wiedzieć co robić w takim przypadku. Mam nadzieję, że nie będę potrzebowała.

    OdpowiedzUsuń
  24. W dzisiejszych czasach trzeba mieć bardzo rozległą wiedzę. Mam jednak nadzieję, że ta mi się nigdy nie przyda ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo dobry artykuł przygotowałaś, jestem mgr pielęgniarstwa w podstawowej- głownej pracy pracuje bez lekarza, sama decyduje o tym kiedy wzywać pogotowie i dzwonić podoktora, pod sobą mam blisko 100 pacjentów i czasami jest to mocno obciążające kiedy wiesz, że jesteś jedna pielegniarka a na każdym z pięter może się cos wydarzyć bo pracujesz z demencją i zaburzonymi psychiatrycznie... Każdy zawód powinien dązyć do ciagłego rozwoju aby ograniczać ryzyko wystąpienia błędów.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ten błąd medyczny to ciężko jednak udowodnić. Warto walczyć o swoje i nie poddawać się. Moja koleżanka nie chciała walczyć ze szpitalem i ogólnie nawet nie chciała składać wniosku o żadną zapomogę czego kompletnie nie rozumiałam. Pobrałam z https://jakiwniosek.pl gotowe druki PDF wniosek np. o rentę chorobową czy orzeczenie o niepełnosprawności i wypełniłam go z nią. Udało się dostała pomoc i wreszcie uwierzyła, że o swoje warto walczyć.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych, które są między innymi wykorzystywane w analizie statystyk poprzez Google Analytics.

instagram @gabrysiowamama_

Copyright © Gabrysiowa Mama